De bouw van Nokor Tep

Veel mensen waren sceptisch over de ambitieuze plannen van Janne Ritskes voor een ziekenhuis in Phnom Penh voor vrouwen met kanker. Het zou een groot hospitaal worden met maar liefst 250 bedden en meer dan 200 bezoekers per dag.

"Wat weet zij nou van ziekenhuizen?" was een van de vele reacties. "Toch zeker niet meer dan te weten hoe het is om zelf voor borstkanker te worden behandeld?!"

Iedereen die Janne kent, weet dat zij in staat is om het onmogelijke toch mogelijk te maken. "A miracle woman!", wordt ze ook wel genoemd. Zij is een vrouw die oprecht gelooft in een betere wereld en dat zij de haar bij geboorte geschonken talenten voor de volle 100% moet inzetten voor de armen en verdrukten in deze wereld.

We leven in een tijd dat religie door velen als iets negatiefs, als iets abjects wordt ervaren. Janne laat echter al decennia lang dagelijks zien wat de scheppende en opbouwende kracht van geloof kan zijn. Met haar speciale manier van belijden vormt ze een positief tegenwicht tegen de brute vernietigingskracht van verdwaasden in onze tijd. Tegenover hun dood en verderf stelt ze met haar toewijding en passie het leven en de liefde voor mensen centraal.

En zo zijn er natuurlijk in stilte vele mensen voor anderen werkzaam. In ieders omgeving vinden we ze, de stille krachten. De een helpt al jaren haar oude moeder, de ander werkt met compassie met geestelijk gehandicapten of haalt boodschappen voor oma en weer een ander probeert in de psychiatrie mensen weer op de rails te krijgen. Zij halen het nieuws of de krant niet en hebben ook geen eigen Facebook pagina.

Cor en ik geloofden al in de fase van vóór de oprichting van Stichting Toetssteen in Janne's bouwplannen. Wij hadden de eer degenen te zijn die, met de steun van Projectdirecteur Fred Reurings van de Bouwcombinatie Erasmus MC, de allereerste donatie voor Nokor Tep hebben mogen doen.

In januari 2013 stonden we nog met Janne Ritskes, minister Ing Phavi van Women's Affairs en haar man en Vice-Govenor van Phnom Penh Sieng Thrac op een desolaat stuk land een eind buiten Phnom Penh piket paaltjes voor het ziekenhuis te slaan.

In januari 2017 stonden we samen met Janne en ons bouwteam geëmotioneerd op het dak van het ziekenhuis, maar nu met "zicht" op de opening.

Het is niet bekend waarom er zoveel vrouwen in Cambodja met kanker zijn. Een deel kan worden verklaard door de manier waarop kinderen
worden geboren. Het er met veel kracht uit drukken van de baby lijdt bij veel vrouwen tot een verwaarloosde baarmoeder verzakking. Een andere plausibele reden zouden de chemicaliën kunnen zijn die de Amerikanen hebben gebruikt in de oorlog. In het nieuwe ziekenhuis zal hier onderzoek naar worden gedaan.

De "Soft opening" van Nokor Tep door de premier van Cambodja, Hun Sen, staat nu gepland in oktober 2017. Maar alles is afhankelijk van de snelheid en de hoogte van de donaties die nog zijn voor de inrichting.

We zijn er vanzelfsprekend zeer trots op dat wij bij de opening een van de overzeese ere-gasten mogen zijn. Vanaf dat moment begint het operationele gedeelte van het ziekenhuis. Trainingen van verplegend personeel zullen worden gestart. De eerste kankerpatiënten zullen dan worden behandeld. Een nieuwe fase van verder bouwen zal starten.

Maar voor dat het zover is, is er nog geld benodigd. Telkens kan aan de hand van nieuwe donaties weer een volgende stap worden gezet. En weer een volgende.

Daarom vragen we jullie om te laten zien dat "dromers" het in deze wereld kunnen winnen van de "cynici". Ieder bedrag is welkom en Cor en ik zullen er persoonlijk op toezien dat het geld op de juiste plek komt.

Dat is het stukje geloof dat wij van u vragen!

Steun de vrouwen (en hun gezinnen) met kanker in Cambodja, die zonder uw hulp geen enkele schijn van kans maken.

Uw donatie voor het ziekenhuis kunt u storten op de rekening van Stichting Toetssteen

IBAN: NL61RABO0158588428 o.v.v. Nokor Tep Ziekenhuis in 2017 Open!

Stichting Toetssteen is IBAN gecertificeerd en uw gift is daarom fiscaal aftrekbaar!

Awkun!

Giulio Tomaello en Cor Hoogeveen

NB. Hieronder een aantal dierbare foto's uit ons eigen Nokor Tep archief.

De bouwput is uitgegraven
De minister van vrouwenzaken Phavi Kantha en haar man Sieng Thrac zijn…
De minister van vrouwenzaken Phavi Kantha en haar man Sieng Thrac zijn onder de indruk en zeggen hun medewerking toe.
Phavi Kantha met Giulio en Cor in gesprek
2014 de fundering krijgt zijn vorm en de vrouwen vlechten de wapening.
2014 de eerste poer door Cor Hoogeveen gestort en ontkist.
Vele bouwstenen worden gedoneerd door de bouwteam leden.
2016 De eerste Mango boom geplant in "The garden of Nokor Tep"
Janne geeft uitleg van de noodzaak van het vrouwen
Janne met de bouw heren Trasc Thai Sieng en Moni Anne Trac