Een ziekenhuis is hoognodig

Medio 2010 werd bij Janne Ritskes van Tabitha Foundation Cambodia borstkanker geconstateerd en in die zelfde periode kregen Tomaello en Eterno Terrazzo de opdracht om samen in de periode 2011-2017 alle terrazzovloeren en trappen te maken voor de nieuwbouw van het Erasmus MC in Rotterdam. Het wordt hiermee het grootste ziekenhuis van Europa. Onderdeel van dit medisch centrum is de Daniel den Hoedkliniek waar patienten met kanker worden behandeld.

In Cambodja heeft een kankerpatient vrijwel geen kans op behandeling. Janne Ritskes had het geluk dat zij vanwege haar relaties in Singapore, aldaar kon worden behandeld. Zij realiseerde zich terdege dat als zij Cambodjaanse was geweest, zij ten dode was opgeschreven. Zij liet in haar vriendenkring weten dat zij graag een ziekenhuis in Cambodja wilde gaan bouwen voor vrouwelijke kankerpatienten. In samenspraak met de Bouwcombinatie Erasmus MC besloten wij een donatie te doen voor het ‘Nokor Tep Women's Hospital’. Janne heeft ons laten weten dat deze 1e donatie haar heeft gestimuleerd om haar plannen verder in de wereld te zetten.

In de komende jaren zullen we dit project, zowel financieel als op andere wijze, gaan ondersteunen. We denken hierbij aan het mobiliseren van onze relaties op het vlak van de bouw, architectuur en medische zorg. En om wellicht zelf in Phnom Penh te gaan bouwen. Inmiddels is er al een start gemaakt in de vorm van de campagne ‘Langlevejouwvrijedag!’, waarbij bedrijven hun medewerkers in staat stellen om overtollige vrije dagen in te leveren ten bate van het vrouwenziekenhuis in Cambodja.

Lees ook de nieuwsbrieven van Janne over het ziekenhuis.

Stichting Toetssteen weet zich gesteund door liefst zes gelieerde organisaties over de hele wereld die eveneens geïnspireerd zijn door Janne Ritskes en haar droom een ziekenhuis te realiseren voor alle vrouwen van Cambodja:

Tabitha Foundation Canada
Tabitha Foundation Australië
Tabitha Foundation singapore
Tabitha Foundation United Kingdom
Tabitha Foundation USA
Tabitha Foundation New Zealand

Nokor Tep Hospital for Women (artist’s impression).
Nokor Tep Hospital for Women (artist’s impression). Nokor Tep
Vele landen doen mee.
Vele landen doen mee. ondersteuning vanuit Singapore
De bouw nadert het einde. De doelstelling om de deuren van het Nokor…
De bouw nadert het einde. De doelstelling om de deuren van het Nokor Tep ziekenhuis te openen is oktober 2017 Nokor Tep. ondersteuning vanuit Australie
De bouw nadert het einde. De doelstelling om de deuren van het Nokor…
De bouw nadert het einde. De doelstelling om de deuren van het Nokor Tep ziekenhuis te openen is oktober 2017 Nokor Tep. ondersteuning vanuit Canada
Stichting Toetssteen al betrokken bij de bouw sinds 2012.
Stichting Toetssteen al betrokken bij de bouw sinds 2012. Lees het verslag van 2013
team 2017 Holland Hammer Time bezoekt Nokor Tep.
team 2017 Holland Hammer Time bezoekt Nokor Tep. Kijk ook op Facebook