Waarom Cambodja onze hulp hard nodig heeft

Tussen 11 augustus 1863 en 9 november 1953 werd Cambodja geregeerd door Frankrijk. Eerst werd Cambodja een Frans protectoraat, op 17 oktober 1887 werd het een onderdeel van de Unie van Indochina samen met Tonkin, Annam, Cochin China en Laos (vanaf 1893). Vanaf 8 november 1949 trad Cambodja toe tot een associatie met Frankrijk. Op 9 november 1953 werd Cambodja onder koning Norodom Sihanouk onafhankelijk en sindsdien kent het een turbulente geschiedenis met vele politieke wisselingen.

Tijdens de Vietnamoorlog werd Cambodja zwaar gebombardeerd door Amerikaanse B-52-bommenwerpers die de Vietcong en de Ho Chi Minh-route als doel hadden. Cambodja was na Laos zelfs het zwaarst gebombardeerde land in Zuidoost-Azië, er vielen naar schatting 600.000 burgerslachtoffers. In 1970 vielen Amerikaanse en Zuid-Vietnamese troepen Cambodja binnen om aldaar gelegerde Vietcongtroepen aan te vallen. In 1975 wierp de Rode Khmer de regering van Lon Nol omver en kwam aan het bewind. Ze oefenden een waar schrikbewind uit en vermoordden tussen 1,5 miljoen en 2,5 miljoen mensen (schattingen zijn zo laag als 800.000 (bekentenis Pol Pot) en zo hoog als 3 miljoen (Vietnamese bronnen)). Dit was ongeveer 25% van de Cambodjaanse bevolking.

In 1978 vielen de Vietnamezen Cambodja binnen, nadat de laatste het zuiden van Vietnam was binnengevallen. Hierna heerste er tot ver in de jaren '90 van de 20e eeuw een burgeroorlog die uiteindelijk resulteerde in de overgave van de laatste Rode Khmer-guerrillero's. Van 1991 tot 1993 was het land onder bestuur van de Verenigde Naties (UNTAC). In mei 1993 werden er voor het eerst weer verkiezingen gehouden. De situatie bleef echter tot in 2003 onstabiel.

De gevolgen van het bewind van de Rode Khmer zijn enorm geweest voor de Cambodjaanse maatschappij. Sociale structuren zijn volledig vernietigd, evenals de intelligentia en de middenklasse. Het land dat eens de Parel was van Zuid-Oost Azie is verworden tot een van de armste landen ter wereld.  Na kennis gemaakt te hebben met het werk van Tabitha en Janne Ritskes is bij ons het gevoel ontstaan dat  wij door een intensieve samenwerking met partners ter plaatse een bijdrage konden leveren aan het leven van de allerarmsten in Cambodja en daarmee de geschiedenis een wending te geven richting een goede toekomst.

Documentaire Deacon of Death
Om u een beter beeld te geven van hetgeen de Cambodjanen de afgelopen decennia hebben meegemaakt en de gevolgen die zij er ook nu nog van ondervinden, hebben wij een link geplaatst naar een documentaire van Nederlandse hand. De documentaire "Deacon of Death" (Jan van den Berg. 2004) is het individuele verhaal van een Cambodjaanse vrouw wier gehele familie is uitgemoord ten tijden van het Rode Khmer bewind. Ondanks haar angst voor de dader gaat zij de confrontatie met hem aan om dit gewelddadige verleden een plaats in haar leven te kunnen gegeven.

Bekijk de documentaire ‘Deacon of Death’ op YouTube >

Documentaires van John Pilger
John Pilger is een van oorsprong Australische journalist, wonend en werkend in Londen en tot tweemaal toe Brits Journalist van het jaar. John heeft meerdere documentaires over Cambodja gemaakt, o.a.:

Bekijk de documentaire ‘The Betrayal’ van John Pilger >
Bekijk de documentaire ‘Year Zero’ van John Pilger >
Bekijk de documentaire ‘Bombing Cambodia’ van John Pilger >

De strikte regels van strafkamp Tuol Sleng.
Strafkamp Tuol Sleng in Phnom Penh.
Strafkamer in Tuol Sleng.
Slachtoffers van de Rode Khmer in Tuol Sleng.