Adviseurs van Stichting Toetssteen

Janne Ritskes is op 22 april 1948 in het Drenthse Smilde geboren. Het gezin Ritskes verhuisde – net als vele andere Nederlandse families na de oorlog – naar Canada, waar zij met haar tien broers en zussen opgroeide. Zij heeft haar leven volledig in dienst van andere mensen gesteld. Janne heeft gewerkt in de slums van de Verenigde Staten van Amerika, Kenia, Fillipijnen en Cambodja. Janne besloot al haar bezittingen te verkopen en heeft in 1994 de organisatie Tabitha opgericht, omdat ze zeer teleurgesteld was in de wijze waarop de politiek en de NGO’s in Cambodja opereerden. Zij geeft met een enorme passie leiding aan Tabitha, een charitatieve organisatie met vele vrijwilligers verspreid over de wereld. Tabitha leert vrouwen hoe ze hoogwaardige textielproducten kunnen maken, bouwt huizen voor arme families, heeft voor vrouwen een spaarprogramma ontwikkeld en leidt irrigatieprojecten. Jonge vrouwen blijven zo uit de prostitutie en kinderen kunnen naar school gaan. Deze vrouw, die leeft met hart en ziel, heeft in de afgelopen 17 jaar meer dan 500.000 mensen (voornamelijk kinderen en vrouwen) in Cambodja een menswaardig bestaan gegeven.

Tabitha Cambodia (kantoor en winkel):
#239, Street 51 / hoek Street 360 in Phnom Penh, Cambodja.

Agnes van Ardenne

Agnes van Ardenne (Maasland, 21 januari 1950) is sinds 1 juli 2011 voorzitter van het Productschap Tuinbouw. Ze was o.a. lid van het partijbestuur van het CDA (1988-1992), Wethouder van Vlaardingen (1991-1994), lid van de Tweede Kamer (1994-2002) en vervolgens staatssecretaris van Buitenlandse Zaken belast met Ontwikkelingssamenwerking in het Kabinet-Balkenende II (2002-2003) en minister zonder portefeuille voor Ontwikkelingssamenwerking in het Kabinet-Balkenende III (2003-2007). Van april 2007 tot 1 juli 2011 was zij Permanent Vertegenwoordiger van Nederland bij de FAO, de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties in Rome. Agnes van Ardenne is lid van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur, voorzitter van de Marga Klompéstichting en voorzitter van het curatorium van het Afrika-Studiecentrum. In 2007 werd Van Ardenne benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

‘Vanuit mijn werkervaring weet ik dat het werk van Stichting Toetssteen heel hard nodig is en blijft. Ik adviseer en ondersteun de stichting dan ook van harte.

Annette Fuller Weimar is op 22 juni 1964 in Backall, Australië geboren. Samen met haar echtgenoot Mark Fuller Weimar geeft ze als docente les op internationale scholen. Op de International School of Phnom Penh (ISPP) heeft ze kennis gemaakt met het werk van Janne Ritskes en Tabitha. Ze heeft zelf meegedaan aan diverse huizenbouw projecten en heeft er in maart 2011 zelf een geleid. Door Annette is (haar neef) Giulio Tomaello in contact gekomen met de huizenbouw projecten voor de allerarmsten in Cambodja.

Marcel Straver (Gouda, 27 november 1960) is bijna vijf jaar bestuurslid communicatie geweest van Stichting Toetssteen en verantwoordelijk voor o.a. het logo en de huisstijl van de stichting. Vanaf september 2014 is Marcel adviseur van Stichting Toetssteen. Sinds 1986 is Marcel eigenaar van en ontwerper bij grafisch ontwerpbureau Tweed, gevestigd in Vinkeveen. Andere functies van Marcel zijn o.a. bestuurslid van Museum De Ronde Venen en van atelierroute KunstRondeVenen. Daarnaast is Marcel beeldend kunstenaar en maakt o.a. schilderijen en muurschilderingen (www.straverf.nl).