Er is nog plaats kom ook aanstaande zaterdag 18 april 2015

Kom ook aanstaande zaterdag.

We ontvangen een aantal bevlogen sprekers die u iets zullen vertellen over het creëren van een duurzame omgeving voor alle Cambodjanen. Welke bijdrage kunnen wij als Stichting Toetsteen aan dit millennium doel leveren?  Wij blijven natuurlijk volop huizen en waterputten bouwen en we vinden ook de realisatie van het ziekenhuis voor vrouwen Nokor Tep van toegevoegde waarde voor een gezond en duurzaam leefmilieu. Maar hoe kunnen we onze Nederlandse kennis op gebied van recycling en watermanagement inzetten voor de mensen daar in Cambodja?  Kom ook naar onze informatieve en altijd gezellige bijeenkomst om meer te horen over het werk van Stichting Toetssteen en onze recente projecten in Cambodja.

Locatie: Van Werven, Zuiderzeestraatweg 74, Oldebroek (www.vanwerven.nl)

De agenda van de bijeenkomst:
1.Opening door voorzitter Giulio Tomaello met het jaarverslag over 2014.
2.Gertjan van Tilburg vertelt over de belevenissen van het team  "De Beide Handjes" tijdens de Huizenbouwreis 2015. Annie van Tilburg zal het door haar gemaakte fotoboek presenteren.
3.Uitnodiging tot  deelname aan de 6e Huizenbouwreis 2016. Vermoedelijke reisdatum: 9 t/m 18 januari 2016.
4.Gastspreker Ewout Suithoff (ZOA –Hfd. Fondsenwerving en Voorlichting) vertelt ons over de rol die ZOA decennia lang in Cambodja heeft vervuld. Hij sluit verder aan op de werkzaamheden die NGO's nu doen.

"ZOA’s aanwezigheid in Cambodja vond haar oorsprong in de grote aantallen ontheemden en vluchtelingen die de burgeroorlog in de jaren zeventig, tachtig en negentig veroorzaakte. In 1999 keerde vrede en rust terug in het land en werd de terugkeer van vluchtelingen voltooid. Sindsdien is enorme vooruitgang geboekt in de richting van stabiliteit, vrede, bestuur en organisatieniveau. Ook is de toegang tot basisvoorzieningen enorm verbeterd. Dit heeft ZOA in 2010 tot de beslissing gebracht om het programma uit te faseren en verdere ontwikkeling over te laten aan andere organisaties. Hoe is dat proces verlopen en wat is er in 2015 nog zichtbaar van het werk dat ZOA met haar doelgroep heeft mogen doen?"

5.Pauze (± 12.30 uur): broodjeslunch met koffie/thee.
6.Ton van der Giessen  (Alg. Dir. Fa. Van Werven, Voorzitter BRBS Recycling en oud deelnemer) over

"de brug die wij in Nederland kunnen slaan naar een duurzaam Cambodja. “Waarom bouw je een “thuis” in een land ver hiervandaan? Wat doet het met je als je zelf weer “thuis” bent."

7.Afsluiting (± 14.00 uur) door de voorzitter.

De kosten voor uw deelname bedragen 10 euro per persoon. Alle consumpties en broodjes zijn gratis. De kosten kunt u overmaken via Ideal of u kunt contant betalen bij binnenkomst.

klik hier op Betaling deelname VIA IDEAL

klik hier op AANMELDINGS FORMULIER

Of stuur een mail naar mariska@stichtingtoetssteen.nl

kijk voor het hele bericht

Bied mee op dit prachtige schilderij!

Tweemaal ben ik met Stichting Toetssteen op Huizenbouwreis naar Cambodja geweest, in 2011 alleen en in 2014 met mijn partner Anita. Bijzondere reizen waren dat vanwege het prachtige land en haar inwoners, maar vooral ook door het ‘steentje bijdragen’ dat je dan mag doen door zelf met hamer en spijkers aan de slag te gaan. Een onvergetelijke ervaring! Na bijna vijf jaar lid van het bestuur te zijn geweest ben ik nu nog adviseur van de stichting en draag – waar mogelijk – nog graag mijn steentje bij. Stichting Toetssteen doet, in samenwerking met Tabitha, fantastisch werk in Cambodja en dat moet vooral voortgezet worden!’ Aan het woord is Marcel Straver.

Omdat ik er zelf niet bij kan zijn dit keer (ik heb dan namelijk een expositie), leek het me aardig om me te laten vertegenwoordigen bij de Cambodja Update door een werk van me. Dit werk, het impressionistische schilderij ‘Cambodja’, verbeeldt een dorp aan het Tonle Sap meer; één van de bijzondere plekken die aangedaan worden tijdens de Huizenbouwreis.’

Marcel: ‘Mijn stijl van schilderen is herkenbaar aan de korte penseelstreken, waardoor een soort vlakjes ontstaan die elkaar overlappen. Je zou het grof pointilleren kunnen noemen. Na enkele jaren vooral abstract en in acryl geschilderd te hebben ben ik lessen gaan volgen in realistisch schilderen met olieverf. Voor mij ligt de uitdaging momenteel vooral in de vertaling van het realistisch schilderen naar mijn eigen stijl en in het geven van mijn eigen draai aan het realisme.’

Marcel vraagt 150 euro voor dit olieverfschilderij van 50 x 60 cm (2015), maar hij is uiteindelijk voor de hoogste bieder. Alles wat hoger geboden wordt dan dit startbedrag is voor Stichting Toetssteen. Leuker kunnen we doneren niet maken!

Biedingen kunnen reeds gestuurd worden aan  maar de uiteindelijke veiling zal geschieden tijdens de Cambodja Update 2015 op 18 april alwaar het schilderij ook te zien zal zijn.

Marcel: ‘Jammer dat ik er dit keer niet bij kan zijn, de Cambodja Updates zijn altijd erg leuke en inspirerende bijeenkomsten. Ik hoop op een mooie opbrengst voor het goede doel: de armsten van Cambodja.’

Meer werk van Marcel Straver is te vinden op zijn website: http://www.straverf.nl