nieuwsbrief EERSTE LUSTRUM december 2014

9 januari vertrekken wij voor de vijfde keer naar Cambodja. Ook nu zullen wij weer 20 huizen helpen afbouwen. Maar als Stichting Toetssteen doen wij meer. Lees deze nieuwsbrief en ondersteun ons werk van harte.

Help ons mee en maak van dit LUSTRUM een feestjaar!

Doneren t.n.v. Stichting Toetssteen o.v.v. huis of water: iDeal http://www.stichtingtoetssteen.nl/doneren/donatieformulier/

of door overmaking op IBAN: NL61RABO0158588428 - BIC RABONL2U

Hartelijk dank

Doe mee en sponsor onze huizenbouwers!

Nog maar 4 weken en dan gaan we weer met een team van vrijwilligers naar Cambodja om daar met elkaar 20 huizen af te bouwen. Het zijn altijd prachtige reizen met bijzondere ontmoetingen. Als je met ons mee wilt, laat het ons dan z.s.m. even weten. Het is ons in de afgelopen jaren  altijd weer gelukt om last-minute boekers nog met ons mee te nemen. Als Stichting Toetssteen kunnen we niet zonder bouwers, maar ook niet zonder uw steun aan onze projecten. Ook dit jaar is uw donatie meer dan welkom. We zijn dan wel een kleine organisatie, maar ieder jaar slagen we er weer met uw hulp in om voor zo’n 100.000 dollar aan huizen en waterputten te bouwen voor de allerarmsten. Een steentje bij te dragen aan hun toekomst. Daarmee geven we vele honderden medemensen een kans op een beter leven. Zonder het zetje dat wij hen geven, lukt het hen niet om de armoede spiraal te ontvluchten. Help ons anderen helpen! Geef met gulle hand. Voor slechts 750 euro bouwen wij voor een gezin een huis en voor 200 euro een waterput. Dank voor uw steun!

Doneer t.n.v. Stichting Toetssteen o.v.v. huis of water: IBAN: NL61RABO0158588428 - BIC: RABONL2U

volg ons via Facebook
Kijk wat water groen maak

Actie water = groen uw gift zal door de Wilde Ganzen 55% worden verhoogd!

Watersnood in Cambodja, overdadige zondvloed of een lange periode van droogte. We kunnen het ons amper voorstellen in Nederland met ons gematigd zee klimaat. Per hoofd van de bevolking gebruikt men 159 mᶟ water per jaar. In Nederland is dat vier maal zo veel, wel 637 mᶟ per jaar. Wat kunnen we van elkaar leren, hoe maken we de beschikbaarheid van water constant. Met het waterputten project willen we in een jaar tijd 400  waterpunten realiseren, we zijn al over de helft met de donaties. 2014 loopt ten einde en we hebben nog een half actie jaar te gaan. Dat kunnen we al vieren.

In Cambodja viert men traditioneel nieuw jaar in April met het waterfestival, de Cambodjanen vergieten water om hun zegeningen in het leven en hun goede wensen te delen. Voor ons is het ook bijna nieuw jaar, laten wij onze zegeningen ook in 2015 met de Cambodjanen delen, want Water = Groen. Help stichting Toetssteen, want met een relatief klein budget maken we een groot verschil!

kijk op onze website voor meer informatie www.stichtingtoetssteen.nl/water/

TOCH EEN PRIJS!

De afronding en prijsuitreiking van de verhalen- en fotowedstrijd in het kader van de Kleine Goede Doelen vond plaats tijdens de Partindag 2014. Partin is een laagdrempelige brancheorganisatie voor kleinschalige Particuliere Initiatieven en wordt onder andere ondersteund door Wilde Ganzen. Het thema van de verhalen- en fotowedstrijd was Reframing the Message, ofwel vrij vertaald `Hoe verpak ik de boodschap´, een programma dat Wilde Ganzen uitvoert met financiële steun van de EU.
Spannend was het moment waarop de twaalf genomineerde foto`s één voor één van het beeldscherm verdwenen tot het moment dat er nog maar vier foto`s over waren. De foto namens Stichting Toetssteen stond daar nog prominent tussen. De minister maakte uiteindelijk bekend dat de hoofdprijs in de fotowedstrijd, een geldbedrag van € 3.500,= , naar Niños Unidos Peruanos (Peru) ging. En de tweede prijzen, een dag communicatieadvies, ging naar AFOS, Onyame en Stichting Toetssteen. Vervolgens werd het juryrapport voorgelezen. Een gedeelte van hiervan (voor ons het belangrijkste deel) is hieronder als citaat opgenomen: lees verder www.stichtingtoetssteen.nl/actueel/

Voortgang bouw ziekenhuis Nokor Tep in Cambodja

Zoals jullie wellicht eerder gelezen hebben, is men bezig in Cambodja met de bouw van het Nokor Tep Women's Hospital’, omdat een een kankerpatient in Cambodja vrijwel geen kans heeft op behandeling. De oprichtster van Tabitha Foundation Janne Ritskes heeft dit zelf ondervonden, nadat bij haar borstkanker werd geconstateerd.  Zij had het geluk dat zij vanwege haar relaties in Singapore, aldaar kon worden behandeld.
Zij realiseerde zich terdege dat als zij Cambodjaanse was geweest, zij ten dode was opgeschreven. Zij liet in haar vriendenkring weten dat zij graag een ziekenhuis in Cambodja wilde gaan bouwen voor vrouwelijke kankerpatienten. In samenspraak met de Bouwcombinatie Erasmus MC besloten wij een donatie te doen voor het ziekenhuis. Janne heeft ons laten weten dat deze 1e donatie haar heeft gestimuleerd om haar plannen verder in de wereld te zetten. De bouw van het ziekenhuis is inmiddels in volle gang, zoals u kunt zien op onderstaand filmpje.  http://www.youtube.com/watch?v=hLdjeovzzQg&feature=youtu.be

Doneren t.n.v. Stichting Toetssteen o.v.v. ziekenhuis: iDeal http://www.stichtingtoetssteen.nl/doneren/donatieformulier/

of via de bank: IBAN: NL61RABO0158588428 - BIC: RABONL2U

kijk voor meer info

Hartelijk dank namens het bestuur

Laat ons eerste lustrum een feest worden voor de mensen in Cambodja.

Doneer via iDeal http://www.stichtingtoetssteen.nl/doneren/donatieformulier/