Oktober 2013 - Ga mee huizen bouwen in Cambodja!

Stichting Toetssteen versterkt haar organisatie. In deze nieuwsbrief stelt ons nieuwe bestuurslid Laura Bos-Schep zich aan u voor. Ook Bram Burggraaff, projectleider van onze actie Langlevejouwvrijedag! doet dat. Bovendien heeft voormalig minister voor ontwikkelingssamenwerking Agnes van Ardenne, momenteel voorzitter Productschap Tuinbouw, toegezegd zich als adviseur aan onze stichting te willen verbinden. Hierover later meer.

Alweer de 4e Huizenbouwreis van Stichting Toetssteen staat op stapel. Vrijdag 10 januari 2014 vertrekken we richting Cambodja en maandag 20 januari arriveren we weer op Schiphol. De dagen daartussen vormen steevast een onvergetelijke ervaring voor iedereen die mee gaat. Ga ook mee! Er is nog plek...

De 4e Cambodja Huizenbouwreis - ga mee en meld je aan!

Mede dankzij u zijn al ruim 233 Stichting Toetssteen-huizen voor de armsten van Cambodja opgeleverd. Niet al deze huizen hebben we zelf gebouwd; dat doen we maar éénmaal per jaar. Van vrijdag 10 t/m maandag 20 januari 2014 gaan we weer richting Cambodja voor een fantastische 11-daagse reis waarin we kennismaken met dit prachtige Aziatische land, haar verbazingwekkende cultuur en haar ongelofelijke recente geschiedenis... en waarin we uiteindelijk 2 dagen lang huizen zullen bouwen. Dat is zweten - zeker - maar het is ook een onvergetelijke ervaring voor iedereen die ooit meegegaan is! Bouwervaring is echt niet nodig. Lef misschien wel. Wie durft stuurt liefst vóór 31 oktober een mail naar secretaris@stichtingtoetssteen.nl.

Ook bouwen? Kijk voor een indruk van het reisprogramma op de website >

Nieuw bestuurslid: Laura Bos-Schep

Het was een soort ‘3 op reis’ toen wij in februari 2013 via Stichting Toetssteen naar Cambodja vertrokken om huizen te bouwen voor de allerarmsten in dat land. Wij, betekende als gezin, een steentje bijdragen en hierdoor maatschappelijk betrokken raken bij deze bevolkingsgroep. Al reizend leerden we over hun overlevingskracht, leerden we hun noden kennen en onze rijkdom wat beter naar waarde te schatten. Huizen bouwen, een bijzondere ervaring.

Terug in Nederland beland je weer in de maalstroom van de dag. Als QA Compliance coördinator bij Abbott (producent van medische- en zuigelingen voeding) ben ik dagelijks bezig met de kwaliteit van voeding voor kwetsbare doelgroepen. Voeding is voor ons zo vanzelfsprekend, beschikbaar en betrouwbaar; de tegenstelling met Cambodja is enorm.

De bouw van een huis, het beschikbaar maken van schoon water of de hoop op behandeling in een ziekenhuis, dat is essentieel voor geluk en een sleutel voor welvaart. Mijn bijdrage wil ik continueren binnen het bestuur van Stichting Toetssteen, om mensen-wensen te realiseren.

Met hartelijke groet,
Laura Bos-Schep, bestuurslid Stichting Toetssteen

QA Compliance coördinator bij Abbott Laboratories te Zwolle

NRC Charity Awards

In de wedstrijd om de NRC Charity Awards hebben we als Stichting Toetssteen niet de hoofdprijs gewonnen, maar we hebben het lang niet slecht gedaan tussen de andere 139 inzendingen, soms van zeer grote instellingen. Wakker Dier en Antoni van Leeuwenhoek waren de grote winnaars, maar de actie Langlevejouwvrijedag! is er toch weer goed mee onder de aandacht gekomen. Alle stemmers bedankt!

Bekijk alle inzendingen >

Projectleider actie Langlevejouwvrijedag! Bram Burggraaff

In Nederland hebben we het over het verlagen van de kosten voor (medische) zorg en emancipatie. Maar er zijn landen waar medische zorg niet beschikbaar is voor iedereen, in het bijzonder niet voor de werkende klasse en vrouwen. Ondanks de economische situatie in Nederland zijn we nog steeds één van de rijkste landen van de wereld – per hoofd van de bevolking – met een sublieme en betaalbare gezondheidszorginfrastructuur én toegankelijk voor iedereen, ongeacht geslacht of achtergrond.

Met het initiatief Langlevejouwvrijedag! van Stichting Toetssteen willen we fondsen werven om primaire medische zorg in Cambodja toegankelijk te maken voor mensen die het minder breed hebben en normaal gesproken een ziekenhuisopname voor medische basiszorg niet kunnen betalen.

Met de campagne Langlevejouwvrijedag! vragen we werkgevers én werknemers om de bouw van een ziekenhuis in Cambodja mogelijk te maken. Dat kan zonder diep in de buidel te tasten en zonder veel administratieve rompslomp. Met uw vrije dag geeft u een andere medebewoner op deze aarde een betere kwaliteit van leven door een goede medische basiszorg.

Ik wil mij inzetten – om samen met u – de benodigde fondsen bij elkaar te krijgen voor de bouw van vrouwenziekenhuis ‘Nokor Tep’ in Cambodja. Aarzel a.u.b. niet om contact met mij op te nemen voor meer informatie over de mogelijkheden of bezoek onze website www.langlevejouwvrijedag.nl.

Met gezonde groet,
Bram Burggraaff, projectmanager actie Langlevejouwvrijedag!

Directeur/eigenaar The New Business Company; Manager Business Development and Consultancy bij Gain Automation Technology, Amersfoort; Ledenraadslid Rabobank Lelystad.

Uw donatie is geen druppel op een gloeiende plaat!

Tijdens onze laatste Huizenbouwreis naar Cambodja zagen we weer eens bevestigd dat onze hulp geen druppel op een gloeiende plaat is. Uw donaties brengen écht wat teweeg! We zagen veel vooruitgang op de plekken waar we vorig jaar en het jaar ervoor gebouwd hebben en tevens gezorgd hebben voor goede waterreservoirs en waterputten. We zagen nu groene landbouwgronden en voorraden rijst in de inmiddels verder uitgebouwde huizen. Door uw donatie kan men weer een zelfstandig bestaan opbouwen. Water maakt het verschil.

HELP ONS MEE EN MAAK CAMBODJA GROEN!
Doneer via Stichting Toetssteen (bankrekening 1585.88.428 o.v.v. ‘Waterproject Wilde Ganzen’) >

Haringborden ten bate van Stichting Toetssteen

Daphne Bijl en Roos Kramer van het Lentiz Geuzencollege afdeling Lifestyle & Multimedia hebben een bord ontworpen dat een eigentijdse weergave is van het beroemde Vlaardings Haringbord. In de kleuren van de Vlaardingse vlag zwemt een school (grafisch weergegeven) haringen het bord over. De borden zijn los te koop met een certificaat van echtheid. Er zijn 10 haringborden in een fraaie luxe berkenhouten doos verpakt met 2 Vlaardingse specialiteiten.

De borden zijn te koop voor € 20,– per stuk vanaf 12 oktober t/m 30 november wanneer de inschrijving stopt. De maximale oplage hiervan is 70 exemplaren. De luxe doos met 2 Vlaardingse specialiteiten zal € 90,– gaan kosten; deze oplage is beperkt tot een maximum van 10 exemplaren.

En het mooiste is: de opbrengst van de haringborden gaat naar Stichting Toetssteen! Bedankt Lentiz Geuzencollege!

De presentatie is 12 oktober om 11.00 uur, in lokaal 97, Hoogstraat 97 in Vlaardingen.
U kunt zich inschrijven voor de borden in de winkel of via info@lokaal97.nl