59Maasland

bouwteam: Lisa Newman - Singapore Family Team
plaats: Kpg Speu, Cambodja

sponsor: Lions Club Maasland

Maasland is een plaats in de gemeente Midden-Delfland (provincie Zuid-Holland). De plaats telt 6511 inwoners (1 januari 2010). Maasland was een zelfstandige gemeente maar is op 1 januari 2004 met de gemeente Schipluiden gefuseerd tot de gemeente Midden-Delfland. Maasland ligt ook in de regio Westland. De inwoners van Maasland worden soms ook wel Spreeuwen genoemd.

Op 25 augustus 985 liet graaf Dirk II hier een kerk bouwen. In 1241 vestigde de Ridderlijke Duitsche Orde zich op Maaslands grondgebied, in de Oude Campspolder. In de veertiende eeuw werd vanuit Maasland ook de nederzetting Maeslandsluys bestuurd. In 1574 liep het gebied onder water toen Willem van Oranje de dijken liet doorsteken om de Spanjaarden te verdrijven die Leiden belegerden. Maeslandsluys ging in 1614 als zelfstandige plaats verder onder de naam Maassluis. Vanaf 1874 werd in het gemeentehuis van Maasland vergaderd; daarvoor in dorpsherberg De Pynas.